De campagne schiet met Charlotte uit de startblokken

De campagne schiet met Charlotte uit de startblokken

Ketnetwrapster Charlotte Leysen en zo'n 400 jongeren gaan vandaag met de campagne de laatste rechte lijn in. Ook ex-patiënten Junior en Maxime en jeugdschrijver Luc Descamps zijn van de partij.

Charlotte is de nieuwe meter van Damiaanactie, en trok in november al naar projectland Nicaragua. Vandaag deed ze haar verhaal aan 400 leerlingen uit haar vroegere school, en vertelde ze over hoe haar ontmoeting met de patiënten en Damiaanactie-medewerkers ginds verliep:

"Ik heb de medische teams van Damiaanactie in Nicaragua aan het werk gezien. In alle armoede die er daar heerst vormt hun werk een enorme bijdrage. Een bijdrage die een wezenlijk verschil maakt. Mijn hoop is dat mijn meterschap bij de kinderen iets losmaakt en dat het hun inspireert om de campagne tot een groot succes te maken".

Ook twee boegbeelden uit campagneland Congo zetten dit jaar de campagne kracht bij. Maxime Lunga (ex-tbc-patiënt) en Junior Losanganya (ex-leprapatiënt) zijn momenteel op tournee in België en brengen in alle uithoeken van het land hun aangrijpende getuigenis over de impact die lepra en tuberculose op hun leven heeft gehad.

Tot slot gaat ook Jeugdschrijver Luc Descamps - bekend van o.a. ‘De Donkere Getallen’ en andere spannende romans - samen met Damiaanactie de laatste rechte lijn in. Hij bezocht Junior Losanganya in Kinshasa en reconstrueerde samen met hem in “Junior, een verhaal van hoop”, een periode van bijna vijf jaar uit het leven van een straatkind. Een beklijvend verhaal.

De aftrap van de campagne 2015 staat in het teken van de meer dan 320 000 mensen met lepra, tuberculose en leishmaniasis die Damiaanactie jaarlijks geneest. Op 23, 24 en 25 januari 2015 trekken duizenden mensen de straat op. Aan warenhuizen, van deur tot deur, aan de voetbalstadions…: overal verkopen ze onze stiften. 1 pakje kost 6 euro. Met 7 verkochte pakjes redden we 1 mensenleven. Want met elke 40 euro kunnen we 1 lepra- of tbc-patiënt genezen. Duizenden malen 40 euro per campagnejaar ... daarmee maken we het verschil tussen dood en leven.

Wil je iets kwijt over dit artikel of heb je een vraag?

Laat het ons weten